Po mesiaci fungovania tzv. červenej zóny COVID-19 sa do dôkladne vydenzifikovaného pavilónu opätovne vrátila lôžková i ambulantná časť oddelenia urológie (pôvodne presťahovaného v priestoroch ortopédie a chirurgie).
Pandemický pavilón otvorila Fakultná nemocnica s poliklinikou Žilina 6. 4. 2020 pre pacientov oddelenia vnútorného lekárstva s príznakmi ochorenia COVID-19. Prvého podozrivého pacienta tu hospitalizovali už dva dni po otvorení, posledného o necelý mesiac neskôr – 5. 5. 2020.
“Celkovo 44 hospitalizovaných pacientov postupne absolvovalo v červenom pavilóne test na ochorenie COVID-19, všetci s negatívnym výsledkom. „Ku každému pacientovi však musel personál do výsledku testu pristupovať ako k potenciálne infekčnému, čiže museli byť dodržané všetky prísne hygienicko-epidemiologické nariadenia, zamestnanci prechádzali špecifickými filtrami a lekársku i ošetrovateľskú starostlivosť zabezpečovali výhradne v ochranných oblekoch,“ priblížil medicínsky riaditeľ FNsP Žilina Igor Bízik.
Podľa jeho slov sa pri pandemických lôžkach vystriedalo 61 zamestnancov. „V Žiline bolo v minulosti zrušené infekčné a pľúcne oddelenie, pre pandemický pavilón sme preto museli vytvoriť úplne nový samostatný tím ľudí zložený z pracovníkov z viacerých oddelení. Každý deň sa tu striedali lekári, sestry, sanitári, upratovačky. “ uviedol I. Bízik, podľa ktorého červenú zónu dokážu v prípade výrazného zhoršenia epidemiologickej situácie opätovne znovuotvoriť v priebehu pár dní.
V nemocnici platí naďalej núdzový stav vyhlásený Vládou Slovenskej republiky, pri vstupoch prebieha kontrola pacientov a zdravotná starostlivosť je poskytovaná v súlade s usmerneniami hlavného hygienika SR. „Realizujeme aj plánované operácie, výkony a vyšetrenia, no je potrebné si uvedomiť, že tento stav v žiadnom prípade nemôžeme nazývať „bežný chod oddelení“, vysvetlil generálny riaditeľ žilinskej nemocnice Igor Stalmašek.
Pôvodne objednaných pacientov oslovujú telefonicky a manažujú priamo podľa ich individuálnych potrieb a zdravotného stavu. „Je úplne prirodzené, že urgentné stavy mali a vždy budú mať prednosť, to musíme akceptovať, no venujeme sa každému pacientovi, ktorý to potrebuje. Pri neakútnych stavoch je potrebné sa vopred telefonicky obrátiť na konkrétnu ambulanciu, ktorá zabezpečí manažment vyšetrenia podľa zdravotného stavu a dostupnej kapacity,“ uzavrel I. Stalmašek.
.
Zdroj: Fakultá nemocnica s poliklinikou Žilina