Spoločnosť MDS, a.s., ktorá zabezpečuje hromadnú dopravu v Považskej Bystrici, vznikla v roku 2006. Medzi Považskobystričanmi dlho panoval názor, že ide o mestskú spoločnosť. “Avšak nebolo to tak, väčšinový 66-percentný podiel v MDS vlastnia súkromní investori. Podiel mesta bol vtedy stanovený na 34 percent,” uvádza samospráva na svojej stránke.
Zmluva s MDS o zabezpečovaní dopravy končí na jeseň tohto roku. Mesto vypísalo cez Európsky vestník novú súťaž, zvažuje ale i možnosť prevziať mestskú hromadnú dopravu pod svoje krídla.
“Súťaž sme vyhlásili ešte koncom roka 2019 v Európskom vestníku, kedy sme dospeli k záveru, že inak ako súťažou sa veci riešiť nedajú,” – uviedol viceprimátor Peter Máťoš, ktorý je poverený riešením mestskej hromadnej dopravy. Zmluvu, ako aj samotnú súťaž pripravovali odborníci. “Keďže už v minulosti boli s touto súťažou veľké problémy, obrátili sme sa na právnickú kanceláriu Ľubomíra Fogaša, aby pripravila zmluvu. Zároveň je celá súťaž v gescii verejného obstarávateľa. Chceli sme, aby prebehla absolútne korektne a transparentne, aby sme neboli nijakým spôsobom zainteresovaní, nakoľko mesto je spolumajiteľom MDS,” – skonštatoval primátor Karol Janas.
KONCESNÁ ZMLUVA MESTU NEVYHOVUJE
V súčasnosti má mesto so spoločnosťou MDS a.s. uzavretú koncesnú zmluvu, no tá mu nevyhovuje. “Keďže nám inú možnosť legislatíva v tom čase neumožňovala, rozhodli sme sa v minulosti pre koncesnú zmluvu. Tá sa však ukázala ako absolútne nevýhodná – aj pre mesto, aj pre prevádzkovateľa. Rozhodli sme sa teda vrátiť k pôvodnému návrhu zmluvy o verejnom záujme. Príprava síce trvala trochu dlhšie, no chceli sme sa vyhnúť tomu, že by sa do súťaže nikto neprihlásil, ako sa to stalo viacerým samosprávam. Príkladom sú napríklad Trnava alebo Žilinský samosprávny kraj, ktorí sa stali rukojemníkmi dopravcov,” zdôraznil primátor.
VIAC NAJAZDENÝCH KILOMETROV DO MILOCHOVA, POSILNENÉ VEČERNÉ SPOJE
Súčasná zmluva na poskytovanie služieb s MDS, a.s. má zazmluvnených 881 000 kilometrov, avšak úpravami, ktoré radnica s dopravcom vyhodnotili ako potrebné, boli navýšené na 900 000 kilometrov so zmenou maximálne 5 percent ročne. V súťažných podmienkach sa však ich počet oproti súčasnosti zvýšil. “Je to z dôvodu, že v Milochove končí vlaková zastávka. Obyvatelia tejto prímestskej časti zostanú onedlho bez vlakového spojenia, preto sa o ich prepravu musíme postarať prostredníctvom MHD. Taktiež chceme posilniť večerné spoje v celom meste, aby doprava bola ešte dostupnejšia. Pokiaľ ide o ročnú päť percentnú flexibilitu spojov, tak tá je absolútne štandardná. Toto číslo sa udáva aj z dôvodu ochrany investície toho, kto súťaží, aby mesto nemohlo naraz zmluvu znížiť o 30 – 40 percent. No je dôležité aj z hľadiska ochrany mestských financií, aby dopravca musel rešpektovať rozpočet, ktorý na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy každoročne schvaľujú mestskí poslanci, – ozrejmil skutočnosti K. Janas.
O TARIFÁCH ROZHODUJÚ POSLANCI
Výšku cestovného, ako aj všetky zľavy majú v rukách poslanci mestského zastupiteľstva. “Čo sa týka ceny lístkov, o tej rozhoduje výhradne mestské zastupiteľstvo. Dokonca, ak by sa poslanci rozhodli, ľudia môžu cestovať aj úplne zadarmo. Z hľadiska logistiky to nie je žiaden problém, ale potom si treba uvedomiť, že MHD nás nebude stáť z mestského rozpočtu ročne 1,2 mil. eur, ale pravdepodobne viac ako 2 mil. eur. To bude mať samozrejme dopad na iné mestské aktivity a kvalitu služieb, ktoré obyvateľom poskytujeme,” uvádza samospráva.
MAJÚ ZÁLOŽNÝ PLÁN
Mestská dopravná spoločnosť nie je mestským podnikom. Mesto tu totiž vlastní len menšinový podiel. “Čo sa týka celej tejto súťaže, uvedomujeme si, že mnohé samosprávy aj po oveľa dlhšom prípravnom období dopadli tak, že sa im nakoniec nikto neprihlásil. Prípadne, že im ponúkli oveľa vyššiu sumu za prevádzku, ako bola v súťažných podkladoch. Nič preto nenechávame na náhodu a začali sme aj rokovania so súčasným majiteľom spoločnosti o podmienkach, za akých by sme hromadnú dopravu prevzali pod mesto. Tým pádom by nám to rozviazalo ruky, lebo tým, že majú 66 percent, sme vo veľkej nevýhode. Naše rozhodovacie právo v MDS je nulové. Ak by sme si MHD prevádzkovali sami, mohli by sme flexibilne a pružne pracovať s cestovným poriadkom aj s dopravnou obslužnosťou,” – zdôraznil primátor.
Radnica zvažuje zriadenie vlastnej spoločnosti. “Pracovný názov je Dopravný podnik mesta Považská Bystrica, ktorá by bola v našom 100 percentnom vlastníctve, čo je z hľadiska naplnenia požiadaviek občanov najvhodnejšie. Momentálne rokovania prebiehajú, je to pre nás veľmi dôležitý záchytný bod, pretože súťaž síce beží, ale keďže tieto rokovania sú na veľmi korektnej úrovni, máme pred sebou ďalšiu možnosť. Ak by súťaž dopadla veľmi zle, prípadne by sa nikto neprihlásil, alebo ak by bola dohoda so súčasným majiteľom pre mesto výhodnejšia ako súčasný stav, máme možnosť prevziať MHD pod seba. Zatiaľ je vyhlásená súťaž, uvidíme, ako dopadne, – dodal na záver Karol Janas.
Zdroj: Mesto Považská Bystrica