Ani po pol roku nebol Úrad pre verejné obstarávanie schopný rozhodnúť, či môže Žilinský samosprávny kraj dokončiť súťaž na autobusových dopravcov. Aby župa neohrozila fungovanie autobusovej dopravy v kraji, musela súťaž zrušiť. Erika Jurinová považuje konanie ÚVO za smutný a nebezpečný precedens pre všetky kraje na Slovensku.
Žilinský samosprávny kraj pripravoval otvorenú súťaž na autobusových dopravcov viac ako rok. Mal ambíciu splniť požiadavky zákona o verejnom obstarávaní a neporušiť zákon tým, že by namiesto vyhlásenia súťaže predĺžil doterajšie zmluvy.
Zákazky dostávali doteraz dopravcovia v regiónoch SR , na základe dodatkov k dlhoročným kontraktom, ktoré ani v minulosti nesúťažili.
Nevýhodou takýchto vzťahov je, že župy ťahajú za kratší koniec. Dopravcom na konci roka musí kraj preplatiť všetky náklady, ktoré v súvislosti s prímestskou dopravou uhradia, a ktoré nepokryjú tržby z cestovného.
Predsedníčka Žilinského kraja Erika Jurinová hovorí, že ide o unikátny biznis bez absolútneho rizika s istotou zisku pre dopravcov, ktorý každým rokom odčerpáva väčší balík peňazí z rozpočtov samosprávnych krajov. Súťažou na vopred ponúknutú cenu za kilometer najprv na krátke obdobie 2-3 rokov a neskôr na 10 rokov chcela župa začať prechod k zmluvám, v ktorých budú dopravcovia podobne ako v zahraničí viac motivovaní hospodáriť efektívne. Župe by to dalo lepšie vyhliadky na postupné zbrzdenie rastu nákladov. ,,Súťaž od začiatku napádal jeden z dopravcov , ktorý dopravu v kraji zabezpečuje dlhé roky i jeho sesterská firma. Súťaž sa snažili za každú cenu zdržať a pôsobili obzvlášť obštrukčne,” skonštatovala Jurinová.
O námietkach rozhodol ešte kontrolný orgán Úradu pre verejné obstarávanie 3. júna. Vo svojom stanovisku odmietol námietky ako neopodstatnené a Žilinskému kraju dal za pravdu v celom rozsahu. Uchádzači sa opäť odvolali. O ich odvolaniach mal rozhodnúť druhostupňový, a v podmienkach SR ,žiaľ, politický orgán, bohužiaľ nie odborný- Rada ÚVO, do ktorej všetkých členov s výnimkou predsedu ÚVO dosadila vláda.
Hnutie OĽANO začiatkom septembra na tlačovej konferencii hovorilo o vážnych indíciách, že Rada ÚVO chce transparentnú súťaž politicky pochovať. Členmi Rady ÚVO sú aj ľudia blízki Ivanovi Kmotríkovi. Konečným užívateľom výhod firiem, ktoré súťaž zdržovala námietkami, je človek dlho spolupracujúci s Kmotríkom. Hnutie OĽANO preto vyzvalo Radu ÚVO, aby rozhodla odborne a nie na základe politických tlakov.
Keďže Rada ÚVO ani po viac ako troch mesiacoch nerozhodla, napriek tomu, že zákon jej to prikazuje do 45 dní, súťaž musela zrušiť samotná župa. ,,Celý proces na Úrade pre verejné obstarávanie trvá už viac ako pol roka. Keďže súčasným dopravcom končí zmluva už o dva mesiace, župa musí konať, aby nedošlo k zastaveniu autobusovej dopravy v kraji,” vysvetlila Jurinová.
Podľa predsedníčky samosprávneho kraja Eriky Jurinovej je konanie štátneho orgánu v rozpore s jeho poslaním: „Politickým nominantom v Rade ÚVO, ktorí majú rozhodovať v prospech občanov, sa podarilo dotlačiť župu k zrušeniu férovej súťaže, ktorú od samosprávnych krajov vyžaduje štát prostredníctvom zákonov. Ide o nebezpečný precedens, ktorý zvyšuje neistotu pre všetky samosprávne kraje. ÚVO súťaž najprv po dôkladnom preskúmaní odobrilo, ale nominanti v Rade ÚVO naťahovaním odvolacieho konania dostali kraj do takej časovej tiesne, že ak nechceme nechať ľudí chodiť pešo, musíme postupovať inak, lebo by sme nestihli súťaž dokončiť. Viaceré kraje už oznámili záujem pripraviť transparentné súťaže na autobusových dopravcov, po takomto rozhodovaní Rady Úradu pre verejné obstarávanie sa musia obávať, že súťaže budú brzdiť nielen doterajší dopravcovia, ale pomôže im aj Rada ÚVO, čo je naozaj absurdná situácia,” uzavrela Jurinová. Podľa nej Žilinský kraj bude ďalej postupovať v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní.
Zdroj: ŽSK